BIRTHE VILLAUME
BILLEDKUNSTNER
"I ægte kunst stråler det formløse gennem formen" Eckhart Tolle
Birthe Villaumas maleri tager afsæt i abstrakt ekspressionisme, hvor landskabet er det gennemgående motiv i hendes malerier. Hun fastholder noget karakteristisk i landskabets topografi og koloristiske tone, men maleriet rummer også en spontan og intuitiv oplevelse, hvor billederne er en opbygning af det umiddelbare og spontane med opmærksomhed rettet mod oplevelser og inspiration fra eget liv. De sete og de indre oplevede billeder af et øjeblik i naturen, samler sig for hende i følelser og fortælling fra sindet og bevægelser og dynamik fra kroppen. Hvert billede har sin egen historie og energi og man kan mærke og fornemme Birthes verden af indre og ydre påvirkninger og oplevelser af erindringer, sansninger, følelser, temperamenter, stemninger og natur. Netop hendes personlige opfattelse af et motiv fanger beskueren på en særlig måde. Der opstår forskellige associationer af et billede afhængigt af, hvilke oplevelser, minder og følelser man har i sig eller har haft gennem livet. Man kan drømme sig hen i motivet, genskabe en dejlig oplevelse i de naturinspirerede abstraktioner.
For Birthe er arbejdet med maleriet en konstant undersøgelse og afsøgning, hvor hun finder ind til kraften og rytmen i motivet og fastholder det umiddelbare indtryk og gør det nærværende for os. Maleriet bliver opdaget på ny og der er en uendelig kilde til inspiration foran hende. Ud fra landskabets elementer skaber hun sine egne landskaber. Hun bemærker landskabets særlige karakter og sammenfatter sine oplevelser.
Birthe Villauma bevæger sig nysgerrigt og scenevant rundt i de abstrakte formationer og kompositioner og holder af de intuitive bevægelser der opstår i nuet, når hun arbejder med maleriet. Det kaster et naturligt flow af sig og en indgang til fordybelse i processen hvor ro, inderlighed, dynamik og beslutsomhed blandes i en ubevidst refleksion.
©Af Kirsten-Marie Hedeland, Kunstanmelder ved Kunstavisen og Tv Programvært på Kultur-Kanalen, december 2020
101 Kunstnere 2014
”Lys over bugt” viser alt det, Birthe Villauma Wiberg står for som kunstner. Inspirationen fra naturen, forenklingen af motivet, så det nærmer sig abstraktionen, og en fascination af lyset og solen. I det tyste og smukke maleri har vi stadig en naturalistisk skildring af landskabet, men ellers er det kendetegnede for Birthe Villauma Wiberg, at elementerne smelter mere og mere sammen i hendes billedunivers. Som i ”The Flying Dutchman”, hvor himmel og hav går i ét og danner en flydende blå masse, hvor kun svage, næsten kubistiske strukturer af form viser, at et sejlskib skærer gennem vandet. ”Den flyvende hollænder” er et mystisk sagnomspundet skib dømt til for evigt at sejle rundt på verdenshavene. En mystik, der kun er med til at understrege maleriets gådefulde stemning. I andre billeder er de naturalistiske pejlemærker yderligere reduceret. Bølgende former med spredte trægrupper og andre vertikale pejlemærker kan være bakketoppe inde i landet eller kysten set fra havet, men i princippet betyder det ikke så meget.
Essensen i det meste af Birthe Villauma Wibergs kunstneriske produktion er dialogen mellem den faste jord og den atmosfæriske luft. En dialog, der får de to elementer til næsten at glide umærkeligt over i hinanden pegende på én fælles kilde af energi og kraft. Med ”Deep Flow” har Birthe Villauma Wiberg taget skridtet ud til denne symbiose. Ikke længere muligt at afgøre helt præcist, hvad det er, vi ser, er det i stedet selve naturens bevægelse, processerne bag de ydre fænomener, der interesserer kunstneren. Uden al sammenligning i øvrigt ligner billedet nogle af William Turners malerier, hvor denne er allermest ikke-naturalistisk og romantisk. Alt flyder sammen i elliptiske bølger, der, har man indtryk af, fortsætter ud over billedets rammer og ind i uendeligheden. Jord, luft og vand smelter sammen til én bevægelse, og solens lysglimt oplyser motivet som små koncentrerede punkter af ild. Naturmystik, nyromantik, et panteistisk omverdensbillede, ordene betyder ikke så meget i denne sammenhæng. Hvad der er vigtigt, er karakteristikken af Birthe Villauma Wiberg som en kunstner med stor indfølingsevne og forståelse for farvens følelsesmæssige betydning.
Tom Jørgensen